Dillewijn Zwapak
Nieuwbouw gemechaniseerde logistieke operatie
2 min leestijdIntegratie van drie locaties op een nieuw ontwikkelde gemechaniseerde logistieke operatie voor het gefuseerde Dillewijn Zwapak
Dillewijn Zwapak is een internationale onderneming met vestigingen in diverse landen en maakt onderdeel uit van de Van Dillewijn Group.
Het hoofdkantoor van Dillewijn Zwapak is gevestigd te Amstelveen in Nederland. Van daaruit worden kwekers, exporteurs, groothandels en retail ketens bediend. Detaillisten kunnen terecht bij de cash & carries op de bloemenveilingen van Aalsmeer, Ede, Eelde en Naaldwijk of in de webshop.
Dillewijn Zwapak biedt een groot assortiment standaard verpakkingsproducten aan zoals (on)bedrukte hoezen, folies en boekethouders. Daarnaast biedt het assortiment een ruime keuze aan bloemisterij-artikelen zoals scharen, bloemenvoeding, binddraad, decoratiemateriaal en steekschuim.
Oorspronkelijke situatie en vraagstelling
Na samenvoeging van Dillewijn en Zwapak moest de logistieke operatie geoptimaliseerd worden. Het op drie locatie uitvoeren van de logistieke operatie was erg inefficiënt en bracht hoge handling- en opslagkosten met zich mee.
Onze opdracht kort samengevat:
Wat is voor Dillewijn Zwapak de meest optimale logistieke oplossing, rekening houdend met de gewenste groei en kwaliteitsverbetering.
De onderzochte mogelijkheden zijn:
1) Uitbreiden op één van de nu in gebruik zijnde 3 locaties
2) Uitbesteding aan logistieke dienstverlener
3) Nieuwbouw (groene weide)
Voorlopige conclusie
Uit de studie kwam naar voren dat uitbreiding op één van de drie locaties onvoldoende expansie zou opbrengen, die door Dillewijn Zwapak juist gewenst was. De optimale logistieke situatie was er niet te realiseren en ook planning bleek technisch niet haalbaar. De ‘winkel’ kon niet een half jaar gesloten worden en gefaseerd uitvoeren was ook geen optie.
Vervolgstudie
Vergelijk tussen uitbesteding v/d logistiek of nieuwbouw (op groene weide).
Uitbesteding bij een logistiek dienstverlener
Wij hebben in het verleden ook meegewerkt aan tendertrajecten voor logistiek dienstverlener, zoals Simon Loos en Bakker Logistiek. Daar is veel inzicht verkregen in de budgettering van een dergelijk uitbetredingsproject. De algehele kosten zouden significant omlaag gaan ten opzichte van de huidige situatie.
Nieuwbouw op groene weide
Door te kiezen voor een ‘groene weide concept’, konden alle eisen en wensen hierna vervuld worden. Zoals de mogelijkheid om deelprocessen zo veel mogelijk te mechaniseren / automatiseren. Het gebouw wordt volledig afgestemd op de logistieke eisen / voorwaarden, waardoor het maximale bereikt kon worden qua efficiency.
Gekozen concept:
- Gebouw 20m hoog;
- Smalle gangen opslagsysteem met inzet van onbemande combitrucks (AGV’s) voor de in- en uitslag van pallets;
- Inzet van onbemande heftrucks in het voorgebied en transport naar opslag. In de nacht werden de orders door de AGV’s gepickt en op het dock klaar gezet;
- Manbediende hoogorderverzameltrucks in een beperkte gedeelte van het opslaggebied voor het picken van collies;
- 3 plateauliften voor het efficiënt opslaan en order picken van kleingoed (goederen-naar-de-man systeem).
Conclusie
Nieuwbouw met daarin een zeer efficiënt logistiek proces bleek de meest optimale logistiek, zowel qua operationele kosten, maar ook in aanzienlijk verbeterde kwaliteit naar de klant toe.
Met name vanwege de uitbreiding met E-commerce activiteiten was dat in het nieuwe DC volledig gewaarborgd mede door de 24-uurs operatie.